TechBlog

Teknik och filosofi

Film från Xbox Live, MTU och mobilt bredband

inga kommentarer

Med Windows 8 kommer Windows Store på allvar och i och med att Microsoft inför en tvåstegs autentisering så passade jag på att testa deras tjänster när det gäller att köpa film.

Jag köpte en film (observera köpte, inte hyrde!) i min läsplatta (en Surface med Windows RT). Filmen i fråga var Prometheusm, en stor besvikelse i sig. Den största behållningen vad att leta logiska luckor i handlingen, men efteråt fann jag att någon redan har gjort ett gediget jobb på den fronten.

Filmen gick utmärkt att titta på i läsplattan och jag kunde både strömma ner den och spara den lokalt på plattan. Men sen var det slut på det roliga.

Några anledningar till varför det suger att köpa film från Xbox Live

1. Filmen saknade svensk text (eller text över huvud taget?)

Några snabba sökningar visar att det förmodligen gäller alla filmer på Xbox Live. Jag orkade inte ens leta vidare på detta.

2. Filmerna går bara att spela upp på Windows 8-datorer och Xbox

Jag trodde i min enfald att jag köpte en film för alla mina Microsoft-enheter, men man kan inte spela dem på Windows 7. Mina försök att spela filmen på Windows 7 leder in till nästa problem:

3. Filmerna du köper är DRM-skyddade

Jag är inte någon som gnäller över detta, jag förstår att vissa bolag tror att det är värt att hålla på med. Personligen tycker jag det vore bättre med en vattenstämpel i filen som t ex vissa ljudboksleverantörer använder. Man sprider inte film om man vet att kopian är stämplad med ditt eget namn. Men DRM är besvärligt, jag tycker att borde ha rätt att titta på dem på min iPad (om jag hade haft en sådan).

Men tekniken då?

Allt ovanstående hade säkert passerat med en axelryckning (jag tittar inte så mycket på film) om det inte vore för nästa lilla detalj: Jag har faktiskt en Xbox 360 som står och dammar i ett hörn och tänkte försöka titta på filmen i den i stället för surfplattan.

Efter lite om och med så lyckades jag starta upp min Xbox, men möttes snart av följande skärm:

image

Min Xbox vägrar prata med Xbox Live på grund av att min internetuppkoppling har för lågt MTU-värde! Detta verkade så konstigt att jag vart tvungen att undersöka saken närmare. Min fru sitter vid det här laget i soffan med korslagda armar och undrar när filmen ska börja och var inte riktigt lika road.

Min internetuppkoppling är ett 4G-abonnemang från Telenor, så att jag har ett något lägre MTU-värde än det normala 1500 är helt normalt. Men är det verkligen ett äkta felmeddelande i Xboxen?

Jag loggar in i min router (en DrayTek VigorFly 200) för att se vad den säger om MTU-värdet.

image

MTU-värdet går att sätta, men dessvärre kan jag max sätta det till 1360, fyra ynka byte från XBox-gränsen. Jag gissar att DrayTek sätter denna begränsning en bra bit under det lägsta värdet de känner till hos internetleverantörerna så att ingen ska “råka” använda för högt MTU och få dålig prestanda.

Jag rotar fram en annan 4G-router jag har hemma hos mig (en Conel LR77v2 som tillhör en kund) där jag fritt kan sätta MTU-värdet.

image

Jag testade att mata in 1365 och vips så hoppade Xbox Live igång igen.

Summering

  • Felmeddelandet i Xbox stämmer, varje länk mellan dig och Xbox Live måste ha en MTU om minst 1364 bytes.
  • DrayTek VigorFly 200 är därmed inte kompatibel med Xbox Live.
  • Telenor 4G är uppenbarligen kompatibel med Xbox Live. Jag har ställt frågan till Telenor support för att få fram vilket MTU-värde de rekommenderar i deras nät, men jag fick svaret att jag skulle höra av mig på måndag när en “produktspecialist” fanns tillgänglig.

Min fru sover sedan länge nu, utan att ha sett filmen. Kanske lika bra med tanke på hur dålig den var…

Av kalle

april 27th, 2013 at 10:15 f m

Postat i Okategoriserade

Kommentera