Kategorier
Filosofi

IT-proffs och andra hantverkare

Jag jobbar ofta med mindre kunder och därmed en hel del med produkterna Small Business Server. Jag tycker det är utmärka och mycket prisvärda produkter för mindre företag, men tyvärr är jag inte lika positiv till de leverantörer jag möter som arbetar med dessa produkter. Ofta när man läser forum (till exempel ITproffs.se) som handlar om dessa produkter möts man av en lite tråkig attityd:

Ingen ide att försöka reparera, lika bra att bygga om alltihopa!

Min bror arbetar som snickare och jag tycker mig se paralleller mellan våra yrkeskårer. För en tid sedan bad jag en snickare om en offert för att sätta in ett fönster i mitt kök, men snickaren spenderade över en timme med att sucka och kommentera alla andra jobb som någonsin gjorts i huset. I stort sett ville han riva hela huset och bygga om det från grunden för att jag skulle få mitt fönster där jag ville ha det.

I SBS-forum börjar ofta inläggen med något i stil med “Jag har just tagit över ansvaret för en SBS och naturligtvis är allt på tok och jag måste börja om”. Visst kan man göra en del galet, men jag tycker att ett riktigt IT-proffs skall kunna överta en pågående förvaltning från någon annan? För mig är ett raljerande resonemang om att “skiten måste göras om från början” mest ett tecken på att man inte förstår systemen tillräckligt djupt för att kunna avgöra var det egentliga problemet ligger.

Mitt råd till dig som vill köpa in IT-support, akta dig för högljudda personer som är pigga på att berätta hur dåligt jobb alla andra i branschen gör. Om någon säger att

-Allt är fel i din server

kan det lika gärna betyda

-Jag har inte någon aning om vad som är fel i din server

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *